Weekly News

Tesla satser på et bæredygtigt samfund

Sydafrikaneren Elon Musk vil revolutionere brugen af energi og drømmer om at befolke andre planeter. Og han er godt på vej.

Vi mener at Tesla, andre elbilproducenter og verden i det hele taget får gavn af en fælles teknologiplatform.

Superiværksætteren Elon Musk har i flere forskellige interviews fortalt at han allerede som ung spekulerede over hvilke områder, som kommer til at påvirke fremtiden og får en grundlæggende effekt på menneskeheden. Han kom frem til tre områder: bæredygtig energi, internet og koloniseringen af andre planeter.

Sydafrikaneren som i høj grad har udlevet den amerikanske drøm, flyttede som 17-årig til Canada, og siden til USA. 1995 forlod han Stanford University for at starte virksomheden Zip2 sammen med sin bror. Virksomheden udviklede et publiceringsprogram for internetbaseret materiale fra nyhedsbureauer. Zip2 blev solgt til Compaq allerede fire år senere. Næste skridt var grundlæggelsen af virksomheden X.Com.

– Jeg ville simpelthen ændre den måde vi udførte betalinger på og bruge nettet til hurtigere transaktioner, fortæller han i et interview i Bloombergs Risktakers.

Virksomheden fusionerede allerede i 2000 med Confinity som havde udviklet betalingstjenesten PayPal. Året efter købte eBay virksomheden for 1,5 milliarder dollar. Den 31-årige Elon Musk forblev dog den største enkeltstående aktionær med 11,7 procent af PayPals aktier.

I 2002 grundlagde Elon Musk virksomheden Space Exploration Technologies, SpaceX, som skulle udvikle egne rumfartøjer og varetage rumtransporter hvor løfteraketterne skulle kunne vende tilbage til jorden og genbruges. SpaceX var den første privatfinansierede virksomhed hvis fartøj koblede sig på den internationale rumstation ISS, hvilket skete i 2012. I maj 2015 havde virksomheden foretaget fem kommercielle rumtransporter for NASA.

Elon Musk er dog især kendt for at have spillet en vigtig rolle for Tesla Motors, som han blev engageret i allerede i 2004. Den første bil som Tesla Motors lancerede var sportsmodellen Tesla Roadster. Men det er Tesla Motors mellemklassebiler som virksomheden har vundet mest udbredelse med. Tesla Motors er også pioner inden for selvkørende biler. I forbindelse med softwareopdateringen for Model S i efteråret meddelte Elon Musk at føreren nu kunne få adgang til en ”autopilot”, som i praksis er en avanceret fartpilot.

Elon Musk brænder for elbiler og ser frem til et gennembrud i deres udbredelse. Et tættere netværk af såkaldte ”supercharging stations” hvor biler kan oplades 50 procent på 20 minutter, er en af måderne til at minimere batteridriftens begrænsninger.

Batterierne har fra begyndelsen været den store udfordring og krævet at man anvender lettere materialer og avanceret teknologi og design. Tesla Motors satsning på en batterifabrik i storskala som bliver bygget i Nevadaørkenen, er et vigtigt skridt på vejen til at gøre elbiler billigere og øge deres udbredelse. Af samme årsag er Tesla Motors også underleverandør af drivliner til nogle af Mercedes og Toyotas modeller. Når ny teknologi produceres i store mængder medfører det helt enkelt at omkostningerne falder.

I 2014 meddelte Elon Musk at Tesla Motors ville frigive dets patenter. Målet var at give alle bilproducenter mulighed for at fremme udviklingen af elbiler. Elon Musk konstaterede på sin blog, i forbindelse med meddelelsen, at der fremstilles en forsvindende lille mængde elbiler i forhold til de 100 millioner benzin- og dieselbiler som hvert år ruller af samlebåndene over hele verden.

– De store producenters elbilprogrammer, eller programmerne for alle køretøjer der ikke kører på kulbrinte, er næsten ubetydelige og udgør i gennemsnit mindre end én procent af deres omsætning, skrev han på sin blog.

Beslutningen om at gøre Tesla Motors teknologi til en open source platform begrundede han således:

– Vi tror at Tesla, andre elbilproducenter og verden i det hele taget får gavn af en fælles teknologiplatform som hurtigt kan videreudvikles.

Et andet projekt som Elon Musk arbejder på sideløbende med elbilerne i Tesla Motors er SolarCity, som blev grundlagt 2006 af to af hans fætre ud fra et koncept som han selv havde foreslået. Serieiværksætteren var med til at finansiere opstarten, og er fortsat bestyrelsesformand. SolarCity er en af de største leverandører af solenergi i USA, og forretningsmodellen går ud på at kunderne leaser solpanelerne i stedet for at eje dem.

Hvis solenergi skal kunne udnyttes effektivt er det nødvendigt at kunne lagre den til situationer hvor der er størst behov for den. Tesla Motors koncept Powerwall som blev lanceret i 2015 er en løsning til hjemmet som gør det muligt at lagre solenergi i et batteri. Elon Musk er ikke bange for at præsentere konceptet som en revolution. Som han selv sagde ved pressekonferencen hvor Powerwall blev lanceret:

– Det lyder vanvittigt, men vi vil forandre hele verdens energiinfrastruktur således at vi ikke længere udleder drivhusgasser.

Fakta

Elon Musk, 44, kan med god ret kaldes superiværksætter. Han har været med ved opstarten af flere af den digitale æras store virksomheder: PayPal, SpaceX og ikke mindst Tesla Motors, som ifølge ham selv kommer til at revolutionere både fremtidens energiinfrastruktur og bilisme.

Del

Journalist

Anders Edström Frejman

Andre artikler