Weekly News

Smidig logistik er vigtig

For at sikre en så smidig afvikling som muligt kommer logistikpartnere i dag ind i processen på et meget tidligere stadie end for få år siden.

De store producenter af færdigvarer vil gerne sikre sig, at de rammer nogle dimensioner, som man rent faktisk har mulighed for at flytte.

Logistikpartnere spiller en stadig større rolle i vindmølleindustrien, og ikke kun når det gælder den spektakulære transport af nacelle og vinger. Også komponenter som gearkasser og bundrammer har betydelig overdimension og kræver stor ekspertise, når de skal fragtes til inhouse manufacturing.

– For at sikre en så smidig afvikling som muligt kommer vi logistikpartnere i dag ind i processen på et meget tidligere stadie, end det var tilfældet for bare fire-fem år siden. Vi deltager allerede fra de første udviklingsmøder, fordi de store producenter af færdigvarer gerne vil sikre sig, at de rammer nogle dimensioner, som man rent faktisk har mulighed for at flytte.

Det forklarer Jacob Hytting, Head of Competence Center Europe, Special Transport & Projects i DHL Freight Denmark A/S.

Afdelingen er specialiseret i håndtering af de store komponenter, der kræves for at bygge naceller og vinger samt udvikling af site-logistik.

Logistikken i forbindelse med on- og offshore-vindmøller er blevet vigtig for værdiskabelsen.

– Det er et område i vækst, ikke bare i Danmark, men i hele Europa. Der er fokus på at skabe værdi. Logistikken er ikke længere bare et spørgsmål om at flytte elementer fra A til B. Logikstikken er derimod en vigtig del af helheden, fordi den kan bidrage effektivt til at sikre en høj leveringsgaranti, reduktion af lagervarer og lagerbinding, smidige afgange og færrest mulige produktionsstop. Udfordringen er at binde alle de her ting sammen i et system, der giver mest mulig transparens for kunden, og som også kan fungere som platform for kundens samarbejdspartnere og særlige leverandører. Det er den måde, vi arbejder med logistikken på, og interessen for den type logistikløsninger er afgjort i stigning, siger Jacob Hytting.

Det er komplekse operationer, når logistikpartnere som DHL, Blue Water Shipping og Schenker sikrer levering af elementer til fremstilling og opstilling af havvindmøller.

– De forskellige delelementer kan komme ind fra mange forskellige producenter rundt omkring i hele verden, og den første vigtige opgave er naturligvis at sikre, at de ankommer på rette tid. Jo mere elementerne udgør færdige pakker, jo mindre skal man flytte rundt på dem, indtil den færdige vare er leveret i vindparken. Et andet vigtigt element i vindmøllelogistik er returnering af det udstyr, der skal til, for at man kan transportere elementerne til en vindmølle, og dertil kommer alle reservedelene, der skal være tilgængelige for senere servicevirksomhed, siger Jacob Hytting.

En anden udfordring er sikring af et ensartet kvalitetsniveau under de mange internationale operationer.

– Noget af det, vi arbejder allermest med, er at sikre, at den meget høje standard, vi har i Danmark, både når det gælder infrastruktur og selve tilgangen til logistikken, bliver bevaret ude i modtagerlandene, så best practice også bliver implementeret der, hvor vindmøllerne bliver rejst, siger Jacob Hytting.

Fakta

I princippeet er der ikke grænser for, hvor store havvindmøller kan blive. Den hidtil største, Vestas V164-8MW, rækker 220 meter i vejret med en rotor-diameter på 164 meter og et bestrøget areal på 21.124 m2.

Del

Journalist

Peter Klar

Andre artikler