Weekly News

Et avanceret Warehouse Management System hjælper med at placere varerne og plukke få stykker per e-han-delsordre. Billedet er fra lageret i Helsingborg. LOGISTIK

En udstrakt hånd til dansk e-handel

Nyt kæmpelager i Køge skal gøre PostNord til danske e-handelsvirksomheders foretrukne logistikpartner.

Der er ingen tvivl om, at dansk e-handel er under pres.

Med opførelsen af et nyt kæmpelager syd for København har PostNord taget et vigtigt skridt for at vinde de danske e-handelsvirksomheders gunst. Når lageret i Køge er færdigbygget ved udgangen af 2017, vil den centrale bygning på 31.000 m2 være i stand til at håndtere store mængder varer og distribuere dem hurtigt til de ventende e-handelskunder.

Opskriften består af et raffineret Warehouse Management System, der kan plukke et begrænset antal varer til enkelte, specifikke privatkunder. Den anden del involverer en helt ny gods- og pakketerminal på 25.000 m2, som PostNord opfører klos op af det nye lagerhotel.

Placeringen gør det muligt at afsende de bestilte varer med en meget kort tidshorisont, hvilket gør konceptet ekstra attraktivt for de virksomheder, der lever af at sælge varer via internettet. Ifølge Carsten Dalbo, som er chef for e-Commerce & Logistics i PostNord Danmark, så er leveringshastigheden en vigtig faktor for, at dansk e-handel kan få succes.

– Når de [lagerhotel og pakke- og godsterminal, red.] ligger side om side, så kan vi optimere den tid, der går, fra ordren afgives, til varen afleveres. Og med systemet kan vi håndtere både ting, der er store og tunge, og sådan noget som en iPhone. Det er den samme type service, siger Carsten Dalbo.

Hele forretningsområdet går under navnet tredjepartslogistik (TPL), og handler kort fortalt om at kunne håndtere handelsvirksomheders varer fra det øjeblik, de bliver kørt ind og sat på hylden, til de bliver bestilt på internettet, plukket og afsendt til kunden.

Den service kan fortolkes på mange måder, og ser man på PostNords TPL-indsats i Sverige rækker det meget længere end traditionel lageropbevaring. I Helsingborg råder PostNord over to næsten identiske TPL-lagre, og her hjælper man bl.a. skokæden Footway med at kvalitetstjekke skoene, lave 360 graders foto og uploade billederne til kædens webshop. Det vil man også kunne tilbyde i Køge.

– Meget af det bliver traditionel lagerhåndtering, men det er meget individuelt fra kunde til kunde. Det kan være en generisk vare, som skal gøres landespecifik, eller det kan være et indstik, der skal ligge til varen – en landemanual f.eks. Sagen er, at vi kommer tættere på kunden og kan hjælpe med virksomhedens værdikæde, siger Carsten Dalbo.

Med de nye lagerbygninger, mener PostNord at kunne give en udstrakt hånd til alle de danske virksomheder, som lige nu oplever et stigende pres fra internationale internetbutikker.

Ifølge Dansk Erhverv omsatte danskerne sidste år for 111 mia. danske kr. på nettet. Heraf blev hver tredje brugt på udenlandske hjemmesider eller såkaldt e-grænsehandel. Sammenholder man væksten fra 2010 til 2016, vil omsætningen via en fremskrivning havne på 186 mia. kr. i 2020. Andelen af e-grænsehandel vil ifølge Dansk Erhverv tilsvarende være steget til 65 mia. kr., hvilket kun er marginalt højere.

Alligevel råber virksomhederne vagt i gevær, fordi en analyse, foretaget af branchens eget organ, Foreningen for Dansk Internethandel, viser en stigning fra 13,7 til 20,4 procent for danskernes e-grænsehandel fra 2015 til 2016. Spørger man PostNord, virker det som om, man deler denne bekymring.

– Der er ingen tvivl om, at dansk e-handel er under pres, idet en stadig større andel af handlen via internettet kommer fra udenlandske aktører. Lægger man sit lager hos os, vil vi understøtte dansk e-handel med løsninger, der giver en meget kort deadline, siger Carsten Dalbo.

Lageret i Køge skal også ses som en meget synlig reaktion på PostNords udfordringer i markedet. Antallet af brevforsendelser er styrtdykket med 80 procent siden årtusindskiftet, hvilket i marts fik selskabet til at varsle fyringer af 4.000 medarbejdere. En del af disse kan måske håbe på at blive genansat i Køge, hvor man regner med at skulle bruge op mod 600 medarbejdere.

– Vi er ved at transformere en virksomhed med breve og pakker til en fuldbyrdet logistikvirksomhed med fokus på gods og pakker og TPL. Og så er der selvfølgelig stadig en pæn portion breve, der skal distribueres, siger Carsten Dalbo.

Til spørgsmålet, om man kan forestille sig en tilsvarende løsning i Vestdanmark, svarer han, at det langt fra kan udelukkes. Omvendt kan der også blive brug for mere plads i Køge.

– Det kan også være, vi beslutter at opføre et lignende lager i Køge, ligesom det er tilfældet i Sverige. Der har vi to ved siden af hinanden. Behovet er så stort, slutter Carsten Dalbo. 

Fakta

PostNords TPL-lager bliver på 31.000 m2 og øger PostNords lagerkapacitet med 50 procent.

Pakke- og godsterminalen bliver på 25.000 m2 og skal fungere som logistikhub for kurér, InNight og Road Freight samt rumme et distributionscenter.

Begge bygninger opføres i Skandinavisk Transport Center ved Køge.

Del

Journalist

Torben Thornæs Andersen

Andre artikler